Help! Een schimmelnagel en nu?

Een kalknagel kan ontstaan door een schimmelinfectie. Nagels worden brokkelig, dik en verkleuren: een bron van frustratie en schaamte.

Iemand met een gezonde huid en nagels heeft meestal een prima afweer tegen schimmels. Een kalknagel is een zeer ontsierende aandoening waar je prima mee kan leven totdat deze vervelende nagelaandoening zich uitbreidt naar meerdere nagels, pijnlijk wordt door verdikking of een schaamte oplevert doordat de kleur en structuur veranderd. Een schimmelnagel, ofwel kalknagel noemen we met een medische term onychomycose. Het is een probleem van alle tijden! Wel neemt de aandoening de laatste jaren toe i.v.m. toenemende mate van hygiëne; denk aan het veelvuldig wassen met allerlei zepen. Naar schatting leidt ongeveer 13% van de bevolking aan schimmelnagels en zijn kalknagels bijna altijd het gevolg van een schimmelinfectie van de huid. We zien deze infectie bij alle leeftijden. Wel is de kans op een dergelijke infectie groter als je ouder bent. We zien het bij alle nagels, dus aan de vingers, maar vaker zijn de tenen de klos.

Hoe loop je een schimmelnagel op?

De infectie loop je gemakkelijk op wanneer een nagel is beschadigd en vaak in een vochtige omgeving is. Schimmels overleven gemakkelijk in vochtige ruimten en doen dan gauw hun intrede. Gemeenschappelijke kleedruimten, douches, sauna’s en zwembaden zijn vaak de boosdoener. Wil je dus een schimmelnagel voorkomen zorg dan dat je je voeten voldoende afdroogt en dat je katoenen sokken draagt. Zie voor meer tips over het voorkomen van kalknagels onze blog met de tien tips van Jolanda Timmerman, medisch pedicure. Het vervelende is dat als je eenmaal de infectie hebt opgelopen je zelf de bron bent voor het verspreiden van de schimmelsporen en die zijn zeer besmettelijk.

Waar herken ik een schimmelnagel aan?

Meestal herken je de infectie aan het feit dat één nagel zich anders uit dan de rest van de nagels. De nagel kleurt wit of geel of zelf geelbruin. De nagel verdikt zich, wordt brokkelig en bros. Meestal begint de infectie aan de grote teen of de meest kleine teen en breidt zich als je pech hebt al snel uit naar de andere tenen.

Wat kan ik doen als ik denk dat ik een schimmelnagel heb?

De huidtherapeuten kunnen een nagelkweek afnemen tijdens het gratis consult. Er wordt een kleine hoeveelheid nagel afgeknipt en in een buisje gestopt. Dit wordt verzonden naar het laboratorium waar de nagel op 10 soorten schimmels wordt getest. Hieruit volgt een uitslag waarna een behandelplan op maat wordt aangeboden.

Een positieve nagelkweek en nu?

Wanneer blijkt dat er sprake is van schimmels in de nagels kun je de nagels laten behandelen. Er zijn verschillende mogelijkheden om deze vervelende schimmels die leven van keratine en soms je nagels compleet aantasten te behandelen. Welke opties zijn er? 1) Je raadpleegt de huisarts voor het gebruik van inwendige middelen. Het betreft een kuur van ongeveer 3 - 6 maanden die de schimmels van binnenuit bestrijden. Een nadeel kan zijn dat het een belasting is voor lever en nieren. Het is aan de huisarts om te bepalen of dit middel voorgeschreven kan worden. 2) Je gebruikt uitwendige middelen om de schimmelnagels te bestrijden. Dit kan door middel van het smeren van een zalf of het gebruik van een tinctuur wat antimycotica bevat. Ook is de schoen-sok preventie belangrijk (vaak bestaande uit een spray of een strooipoeder) en eventueel aan te vullen met een bezoek aan de pedicure. 3) Je bestrijdt de schimmels met een laserbehandeling uitgevoerd door een huidtherapeut. In onze blog over de Pinpointe laserbehandeling lees je meer over hoe zo’n behandeling in zijn werk gaat en wat het extra kan opleveren. Laten we een bezoek aan de medisch pedicure niet vergeten! Zij is misschien wel de belangrijkste schakel binnen het gehele proces van het bestrijden van schimmelnagels en waarom?

Waarom een bezoek aan een medisch pedicure?

Een medisch pedicure zorgt ervoor dat de nagel wordt dun gevijld zodat de oude schimmel wordt verwijderd en de nagel de kans krijgt om vanuit een goede basis weer gezond uit te groeien. Belangrijk is dat de pedicure in een vaste frequentie (eens per 4-6 weken) wordt bezocht. Wanneer je bijvoorbeeld goed bezig bent met het gebruik van je uitwendige middelen of nog beter daarbij een laserbehandeling ondergaat en je laat de nagels op zijn beloop dan hebben de behandelingen maar matig effect. Een laserbehandeling op een verdikte, ongezonde nagel bereikt niet de diepte die het zou moeten bereiken om de schimmelinfectie te kunnen bestrijden. De pedicure is dus een onmisbare schakel binnen het proces van de ‘onychomycose’behandeling. Bij Laserkliniek Zwolle vijlt de medisch pedicure altijd eerst de nagel dun voordat er een laserbehandeling plaatsvindt. Daarnaast herhaalt zij dit elke 6 weken om een gezonde uitgroei te bevorderen. Wil je meer weten over hoe de laserbehandeling in zijn werk gaat lees dan meer in onze blog: schimmelnagels laseren? Bij Laserkliniek Zwolle kan het!