Huidtherapie helpt! Voor de verschillende vormen van acne.

Acne komt voor in verschillende gradaties licht/mild tot zwaar/hevig. Daarnaast bestaan er verschillende vormen. De bekendste is acne vulgaris (puberteitsacne) maar acne tarda (acne op latere leeftijd) komt vaak voor.

Acne

Acne is een van de meest voorkomende klachten van de huid. Bijna iedereen krijgt hier in meer of mindere mate wel een keer mee te maken. Er bestaan diverse vormen van acne, elk met een ander huidbeeld. Er zijn meerdere factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van acne, zoals: hormonale veranderingen, toename van de verhoorning van de huid, contact met stoffen die een verstopping van de talgklier veroorzaken, het gebruik van bepaalde medicijnen, of door druk of wrijving. Aanleg kan ook een rol spelen. In dat geval zijn er vaak meerdere familieleden met acne.

Hoe ziet de huidaandoening eruit?

Acne komt meestal voor in het gezicht en op de rug, borst, nek en schouders. We zien dan voornamelijk mee-eters, puistjes, pukkels, rode bultjes, vlekken en onderhuidse ontstekingen. Dit kan vervelende littekens achterlaten.

Welke vormen van Acne zijn er?

Hieronder vind je informatie over de meest voorkomende vormen van acne, hoe je deze kunt herkennen en nog belangrijker, hoe je deze kunt behandelen.

De bekendste is acne vulgaris. Deze vorm van acne begint rond de puberteit. Je herkent het aan de mee-eters en puistjes. Het is een illusie om te denken dat dit probleem alleen bij de jeugd voorkomt. Ook op latere leeftijd kan acne ontstaan. We spreken dan van een acne tarda. Meestal gaat het om een mildere vorm van acne die je vooral ziet bij vrouwen. De acne comedonica is een vorm waarbij we de karakteristieke zwarte puntjes op de huid zien, de zogenaamde mee-eters. Er zijn dan geen ontstekingen aanwezig. Het krabben en peuteren aan de huid waardoor wondjes en korstjes ontstaan noemen we een Acne Excoriée Des Jeunes Filles. Dit is een acne die we vaak zien bij jonge vrouwen die veel aan de huid zitten. Een ernstige vorm van acne herkennen we aan de aanwezigheid van bulten en cysten. Deze vorm zien we vaker bij mannen. Dit noemen we acne conglobata. Er is sprake van diepe ontstekingen van de talgklieren.

Behandelen van Acne

De huidtherapeuten bij Laserkliniek Zwolle behandelen dagelijks acne en gaan doeltreffend en resultaatgericht te werk. Blijf niet rondlopen met acne! Er zijn diverse behandelmogelijkheden. Informeer naar de mogelijkheden in een gratis en vrijblijvend consult of maak direct een afspraak.