Gastblogster Drs. Franca van der Smit, cosmetisch en orthomoleculair arts aan het woord…

Rosacea: 5 oorzaken en oplossingen volgens Drs. Franca van der Smit

Rosacea: 5 oorzaken en oplossingen volgens gastblogster Dr. Franca van der Smit, cosmetisch en orthomoleculair arts. Haar missie is the inner health en outer beauty met elkaar te verbinden.

Rosacea is een chronische ontstekingsziekte van de huid. Vaak worden crèmes en antibiotica gebruikt, echter dit is alleen symptoom bestrijding en heeft meestal een tijdelijk effect. Willen we een echt en langdurig effect dan moeten we daarnaast de oorzaak aanpakken en wegnemen.
Bij rosacea lijkt het erop dat het immuunsysteem overactief is. Ontstekingen en het immuunsysteem zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

1. Overmatige ontstekingsreacties

Gezien rosacea een chronische ontstekingsziekte is van de huid is het handig een natuurlijke onstekingsremmer te nemen. Denk hierbij aan Kurkuma (geelwortel). Je kunt een supplement nemen maar je kunt ook kurkuma over het eten strooien.

Tip: In combinatie met wat zwarte peper neem je de kurkuma beter op.

2. Verkeerde dingen eten

Aangetoond is dat bepaalde voedingsmiddelen en dranken – pikant of cafeïne houdende - een negatief effect kunnen hebben. Ook voedselintoleranties kunnen indirect een negatief gevolg hebben op de rosacea.

Tip: Laat een voedsel intolerantie test doen dan weet je precies wat je beter wel en niet kunt eten.

3. Darmflora uit balans

De huid is de weerspiegeling van de darm. Wanneer er een disbalans is van goede en of slechte bacteriën in jouw darmen, dan kan dit leiden tot ontstekingen en dus verergering van de rosacea. Een goed probioticum kan de darmen weer in balans brengen.

Tip: Je kunt eventueel een faeces test laten doen waarbij precies gemeten kan worden welke bacteriën uit balans zijn. Je kunt zo doelgerichter aanvullen.

4. Tekorten aan vitamines en of mineralen

Ons immuunsysteem heeft voldoende vitamines en mineralen nodig om goed te kunnen functioneren. Denk met name aan vitamine D en Zink.

Tip: laat je vitamines en mineralen eens meten. Dan weet je precies waar je aan toe bent.

5. Ongezonde leefgewoontes

Denk hierbij aan teveel (onbeschermd) zonlicht, stress, vermoeidheid en ook het gebruik van verstikkende cosmetica en irriterende stoffen.

Tips: Gebruik altijd zonbescherming (minimaal SPF 30) en slaap en rust voldoende. Let erop dat je verzorgingsproducten kiest waar geen irriterende stoffen in zitten. Kies voor make up op basis van mineralen. Dit kan ook bijdragen aan een rustigere huid.

Gezonde en mooie groet,

Drs. Franca van der Smit