Acne conglobata

Acne conglobata is een vorm van acne die gepaard gaat met hevige ontstekingen. Het begint vaak in de puberteit en kan aanhouden tot lang na het 20e jaar.

Acne conglobata

Hoe herken je Acne conglobata?

Acne conglobata kan ook na de puberteit als recidief optreden. Het is een vorm van acne die veelal voorkomt bij jonge mannen.

Acne conglobata is te herkennen aan hevig ontstoken puisten en puskoppen met grote, witte mee-eters. De huid voelt hobbelig aan door de grote onderhuidse abcessen. Wanneer de ontstekingen met elkaar samenvloeien kan de huid pijnlijk aanvoelen. Acne conglobata komt voornamelijk voor op de schouders, rug en borst, maar kan ook in het gezicht voorkomen.De hevige ontstekingen in het gezicht kunnen jarenlang aanhouden. Hierdoor is de kans op ontsierend littekenweefsel bij acne conglobata groot.

Hoe ontstaat Acne conglobata?

Het is nog onduidelijk hoe acne conglobata exact ontstaat. Mogelijk is er een relatie met de testosteron spiegel in het bloed.

De behandeling van Acne conglobata bij de huidtherapeut

Acne conglobata wordt niet behandeld bij de huidtherapeut, maar zal worden behandeld met systemische middelen. De gouden standaard voor het behandelen van acne conglobata bestaat uit isotretinoine, ook wel Roaccutane genoemd. Roaccutane is een oraal middel die de talgklierfunctie en de ontstekingen afremt. Het is een middel dat in kuurverband wordt geslikt gedurende 6 à 10 maanden. Andere mogelijkheden voor het behandelen van acne conglobata zijn antibiotica, Dapson en Biologicals. De huisarts zal in deze gevallen altijd doorsturen naar een dermatoloog. De dermatoloog zal de specifieke medicatie instellen.  Littekens kunnen in een later stadium behandeld worden met ablatieve lasertherapie en/of chirurgie.

Wat houdt een acnebehandeling in?

Blijf niet rondlopen met acne! Een intensieve acnebehandeling zorgt ervoor dat de stofwisseling van de huid wordt geactiveerd. Bijna alle soorten acne kunnen we behandelen. Denk daarbij aan: