Acne ectopica

Acne ectopica

Acne ectopica of inversa

Bij acne ectopica of inversa spreken we ook wel van hidradenitis suppurativa. Hidradenitis suppurativa betekent etterende zweetontsteking, maar is eigenlijk een chronische ontsteking van de haarzakjes en daarbij het haartalgkliercomplex. De naam komt dus niet helemaal overeen met het huidbeeld, maar door de bekendheid van de naam is deze altijd behouden gebleven. De exacte oorzaak is niet bekend. 70 à 80% van de mensen net hidradenitis suppurativa zijn vrouw. Het kan ontstaan in de puberteit op het moment dat de haargroei en productie van talg zich ontwikkeld, maar het kan ook op latere leeftijd voorkomen.

Hoe herken je acne ectopica?

Bij hidradenitis suppurativa zien we puistjes op ongewone plekken, zoals in de oksels, liezen, onder de borsten of op de billen. Het is te herkennen aan de telkens terugkerende, uitgebreide ontstekingen en abcessen in en rond de haarzakjes wat vaak ook een nare geur met zich meebrengt. De ontstekingen kunnen zowel onder als op de huid voorkomen en met elkaar in verbinding staan door middel van tunnels.  Niet uitzonderlijk bij mensen met hidradenitis suppurativa is een sociaal isolement en depressieve gevoelens door de pijn en continue uitvloed van vocht, pus en talg.

Hoe ontstaat acne ectopica?

Hidradenitis suppurativa of acne ectopica is een gevolg van een blokkade in de opening van de haarzakjes. De zogenaamde blokkade bestaat uit dode huidcellen. Ondertussen blijven de huidcellen in het haarzakje zich delen. Deze huidcellen sterven af en  veranderen in huidschilfers. Binnenin het haarzakje ontstaat een ophoping dat uiteindelijk zal barsten. De inhoud komt onder de huid terecht waardoor een ontsteking ontstaat. Als een reactie van het lichaam gaat de inhoud onderhuids op zoek naar een uitgang, zo ontstaan de tunnels, ook wel fistels of sinussen genoemd.De exacte oorzaak van het ontstaan van de blokkade is nog onduidelijk. Wel zijn er verschillende factoren bekend. Een belangrijke factor voor het ontstaan van de blokkade is roken. Rokers hebben vaker verstoppingen in de haarzakjes en talgklieren. Dit kun je herkennen aan zwarte puntjes in de huid. Andere meespelende factoren voor het ontstaan van hidradenitis suppurativa zijn erfelijkheid, hormonen, overgewicht, wrijving, zweten, warmte, stress en bepaalde ziektebeelden. Hierbij kan gedacht worden aan diabetes mellitus (ook wel suikerziekte genoemd), de ziekte van Crohn, psoriasis, bepaalde vormen van reuma, schildklieraandoeningen en lupus erythematodes.

De behandeling van acne ectopica

De behandeling van acne ectopica is moeilijk, maar er zijn wel mogelijkheden beschikbaar om de symptomen te verminderen en de kwaliteit van leven te verbeteren. Chronische ontstekingen kunnen het beste chirurgisch worden behandeld. Daarnaast is het raadzaam om af te vallen als er sprake is van overgewicht en te stoppen met roken. Dagelijkse hygiëne is heel belangrijk. Het advies is dan ook om dagelijks schoon, droog en goed absorberend ondergoed te dragen. Strakke/schurende kleding kan de haarzakjes ook beschadigen en spelen op die manier ook een rol in de behandeling.

De behandeling van acne ectopica bij de huidtherapeut

Er bestaan verschillende stadia van hidradenitis suppurativa namelijk Hurley stage I, II en III. De meest milde vormen (Hurley stage I) worden behandeld in de huidtherapeutische praktijk. Dit zal vaak altijd plaatsvinden in afstemming met huisarts of dermatoloog.De behandeling bij de huidtherapeut zal bestaan uit een combinatietherapie van een dieptepeeling en lasertherapie: Nd:YAG laser 1064 nm + Alexandrite laser 755 nm. De Nd:YAG laser 1064 nm heeft invloed op de rode onstekingen en littekens die vaak bij hydradenitis komen kijken. Het littekenweefsel kan met behulp van de laser verbeteren. Ook kan de laser een bijdrage leveren aan wondgenezing. De Alexandrite laser 755 nm heeft meer invloed op de haarreductie.Door de haargroei te verminderen worden klachten als ingegroeide haren gereduceerd wat de kans op recidieven kan verkleinen. Echter speelt de haargroei maar een kleine rol en zal dit het probleem niet geheel oplossen. Een andere mogelijkheid om hidradenitis suppurativa te remmen zijn chemische peelingen. Hierdoor wordt de opperhuid verdund waardoor de kans op blokkades afneemt.  Ook dragen chemische peelingen bij aan de wondgenezing en bestrijden van ontstekingen.Heb je last van hidradenitis suppurativa (acne ectopica)? Vraag dan een gratis en vrijblijvend consult aan bij Laserkliniek Zwolle en kom langs om de mogelijkheden te bespreken.

Wat houdt een acnebehandeling in?

Blijf niet rondlopen met acne! Een intensieve acnebehandeling zorgt ervoor dat de stofwisseling van de huid wordt geactiveerd. Bijna alle soorten acne kunnen we behandelen. Denk daarbij aan: