Acne keloïdalis nuchae

Acne keloïdalis (donkere huid)

Acne keloïdalis nuchae komt vooral voor bij jong volwassen mannen met een negroïde huid. Acne keloïdalis heeft niets te maken met ingegroeide haren.

Acne keloïdalis nuchae

Acne keloïdalis (donkere huid)

Hoe herken je Acne keloïdalis nuchae?

Bij acne keloïdalis nuchae is er sprake van een chronische ontsteking van de haarzakjes. Het begint met kleine, ronde, huidskleurige bultjes waar haren uitgroeien. In een gevorderd stadium zien we samenvloeiende ontstekingsbulten.

Een veelvoorkomende locatie van acne keloïdalis nuchae is het achterhoofd en in de nek, maar het kan ook op de kruin voorkomen.  Acne keloïdalis is te herkennen aan littekenvorming rondom de haarzakjes ten gevolge van acne of folliculitis, ingroeien van haren. Naast het littekenweefsel is er sprake van jeuk, een branderig gevoel en haaruitval. In geval van ontstekingen ervaren mensen pijn en is zwelling  aanwezig. Deze vorm van acne wordt vaak door het zichtbare littekenweefsel en haaruitval als cosmetisch storend ervaren.

Hoe ontstaat Acne keloïdalis nuchae?

Bij acne keloïdalis is er sprake van een chronische ontsteking van de haarzakjes. Het begint met kleine, ronde, huidskleurige bultjes waar haren uitgroeien. In een gevorderd stadium zien we samenvloeiende ontstekingsbulten.

De behandeling van Acne keloïdalis nuchae bij de huidtherapeut

De behandeling bij de huidtherapeut zal bestaan uit lasertherapie met behulp van de Nd:YAG 1064nm laser. Door de laserbehandeling zal de haargroei verminderen waardoor de ingroei van haren wordt verkleind. De laserbehandeling is helaas niet op het gehele schedel mogelijk omdat dit meestal cosmetisch niet gewenst is. In sommige gevallen kan een chemische peeling ook een bijdrage leveren. Door de opperhuid te verdunnen wordt de kans op ontstekingen verkleind. Daarnaast kan de chemische peeling het wondgenezingsproces versnellen en ontstekingen reduceren. In geval van diepe onstekingsprocessen wordt vaak ook lokale of orale antibiotica geadviseerd in afstemming met huisarts of dermatoloog.Heb je last van acne keloïalis? Vraag dan een gratis en vrijblijvend consult aan bij Laserkliniek Zwolle en kom langs om de mogelijkheden te bespreken.

Wat houdt een acnebehandeling in?

Blijf niet rondlopen met acne! Een intensieve acnebehandeling zorgt ervoor dat de stofwisseling van de huid wordt geactiveerd. Bijna alle soorten acne kunnen we behandelen. Denk daarbij aan: