Acne vulgaris

Acne vulgaris zijn vervelende jeugdpuistjes in de puberteit

Vervelende jeugdpuistjes die voorkomen bij zowel jongens als meisjes in de puberteit, deze vorm van acne is het meest voorkomend en heet acne vulgaris.

Acne vulgaris

Acne vulgaris zijn vervelende jeugdpuistjes in de puberteit

Hoe herken ik acne vulgaris?

Acne vulgaris is een ontsteking in het haartalgkliercomplex. Het komt voor in de doelgroep van 12 tot 25 jarigen. 10% van de mensen krijgen acne op een leeftijd tussen de 30 en 40 jaar. In dit geval spreken we niet meer van acne vulgaris, maar van acne tarda.

Acne vulgaris is te herkennen aan mee-eters, rode vlekjes, bultjes, puistjes en soms cysten. De acne komt voor in het gezicht, maar ook op de borst, schouders en rug.

Hoe ontstaat Acne vulgaris?

Acne vulgaris ontstaat door een disbalans in de hormoonhuishouding. Dit uit zich in een toename van de talgproductie en een sterkere verhoorning van de opperhuid. Doordat de opperhuid is verdikt worden de talgklieren makkelijker afgesloten. Het is daarom belangrijk om de opperhuid te verdunnen. Dit kan met behulp van keratolytica, zoals benzoylperoxide, tretinoine of isotretinoine. Acne vulgaris kan worden onder verdeeld in mild – matig – matig ernstige of ernstige acne. Iedere vorm heeft een andere aanpak nodig! Laat je daarom adviseren door een van de huidtherapeuten bij Laserkliniek Zwolle voor een passend, persoonlijk productadvies om verergering of ongewenste reacties te voorkomen.

De behandeling van acne vulgaris bij de huidtherapeut

Vaak wordt gedacht dat acne vulgaris bij de leeftijd hoort en je er wel overheen groeit. Dit geldt niet voor iedereen. Acne vulgaris is een onschuldige huidaandoening, maar geeft wel kans op littekens en ontsierende rode en bruine vlekken. Door de huid te behandelen kunnen deze huidreacties worden voorkomen. Afhankelijk van de ernst zijn verschillende behandelingen bij de huidtherapeut mogelijk. De eerste stap hierin is voorlichting en educatie over wat er met je huid aan de hand is en welke producten geschikt zijn voor je huid. Specifieke huidproducten worden geadviseerd en waar nodig zal een lokaal of systemisch middel van de huisarts of dermatoloog worden toegevoegd. Daarnaast is het van belang dat de talg manueel uit de huid wordt verwijderd om ontstekingsverschijnselen te verminderen en te voorkomen. Ook zijn er aanvullende behandelingen mogelijk die het herstel en resultaat kunnen optimaliseren en versnellen. Hierbij kan gedacht worden aan microdermabrasie, chemische peelingen, LED (blauw licht) en/of lasertherapie. Heb je last van acne vulgaris? Vraag dan een gratis en vrijblijvend consult aan bij Laserkliniek Zwolle en kom langs om de mogelijkheden te bespreken.

Wat houdt een acnebehandeling in?

Blijf niet rondlopen met acne! Een intensieve acnebehandeling zorgt ervoor dat de stofwisseling van de huid wordt geactiveerd. Bijna alle soorten acne kunnen we behandelen. Denk daarbij aan: