Acnelittekens

Acnelittekens een veel voorkomende huidaandoening.

Huidaandoeningen zijn er in vele soorten en maten. Acnelittekens is een van de meest voorkomende aandoeningen. Bij Laserkliniek Zwolle helpen wij u graag.

Acnelittekens

Acnelittekens een veel voorkomende huidaandoening.

Hoe zien acnelittekens eruit?

Wanneer de acne is uitgedoofd, kunnen er ontsierende littekens achterblijven.  Door het onderdrukken van de ontsteking van de huid wordt de kans op acnelittekens verminderd. Echter wanneer er sprake is van diepe ontstekingen kan de normale wondgenezing verstoord raken en kunnen restverschijnselen overblijven; je ziet een onregelmatig reliëf aan het huidoppervlak in de vorm van een kuiltje of een gaatje in de huid. Bij vroegtijdige behandeling van acne kun je acnelittekens voorkomen.

Over het algemeen geven de diepere onderhuidse ontstekingen de meest vervelende littekens. Oppervlakkig zie je soms alleen wat rode of bruine huidvlekjes waarbij de huid een onrustig beeld kan geven. Of je ziet diepe littekens, vaak 1 – 2 mm diepe gaatjes in de huid. We noemen ze ook wel ice-picks of boxcar littekens. Een veelvoorkomend fenomeen is het krabben aan de huid. Dit geeft nogal eens huidbeschadigingen met wondjes, verkleuringen en littekens tot gevolg. Het is belangrijk deze gewoonte te doorbreken. De intensieve acnebehandelingen en begeleiding van de huidtherapeut kunnen hierbij helpen.

Welke vormen van acnelittekens bestaan er?

Er zijn verschillende soorten acnelittekens.  Er kan sprake zijn van een weefselverlies of van een weefseltoename. Littekens met weefselverlies bestaan uit:

• Grotere littekens met een ingezonken ronde vorm (rolling littekens)
  • Ingezonken littekens met een ronde en ovale vorm met een duidelijke rand (boxcarlittekens)
  • Diepe littekens alsof er met een scherpe punt in de huid is gestoken (icepicklittekens)

Littekens met een weefseltoename bestaan uit:

• Hypertrofische littekens: verdikte littekens die bovenop de huid liggen als gevolg van een teveel aan collageenweefsel (hypertrofie). Ze zijn rood tot lichtroze van kleur. De littekens komen relatief veel voor bij jonge mensen, slachtoffers van brandwonden en mensen met een donkere huid. Ze kunnen jeuken of pijn doen. Soms verdwijnen ze weer vanzelf, maar dat kan jaren duren.
  • Keloïdale littekens: deze zijn vergelijkbaar met hypertrofische littekens maar groeien over de grenzen van het wondgebied heen tot onregelmatige, abnormaal verdikte plekken. Deze littekens komen bovengemiddeld voor bij jonge mensen en mensen met een donkere huid. Naast dat ze kunnen ontstaan tijdens de genezing van acne, kunnen ze ook ontstaan na genezing van operatiewonden, brandwonden, vaccinaties, tatoeages en/of piercings.