... ...

Beenvaatjes

Beenvaatjes zijn de kleinste oppervlakkige spataderen op de benen.

Beenvaatjes zijn de kleinste blauwkleurige en rode spataderen op de benen. Deze huidaandoening noemen ze ook wel bezemrijs- of berkentak varices.

Beenvaatjes

Beenvaatjes zijn de kleinste oppervlakkige spataderen op de benen.

Hoe ontstaan beenvaatjes?

De kleinste blauwkleurige en rode spataderen op de benen noemen we ook wel bezemrijs- of berkentak varices. Het zijn fijne rode of blauwe lijntjes zichtbaar aan het huidoppervlak.

Beenvaatjes ontstaan meestal spontaan, maar kunnen ook door dieper gelegen spataderen worden veroorzaakt. Erfelijkheid, zwangerschap of een staand beroep kunnen druk op het haarvatensysteem veroorzaken. Hierdoor kunnen vaatwanden uitrekken en verslappen. Het bloed blijft hierdoor in de vaatjes staan en er ontstaan kleine netwerkjes van blauwe of rode vaatjes. Deze fijne haarvaatjes hebben doorgaans geen functie meer.

Hoe zien beenvaatjes eruit?

De kleinste spataderen rood of blauw van kleur zien eruit als fijne vaatjes met een dikte variërend van 1 – 3 mm. Het zijn de kleine haarvaatjes, soms ook zichtbaar in kluwen of netwerkjes bij elkaar die een onregelmatig en vlekkerig aspect kunnen geven.

Wat is het beloop van beenvaatjes?

Beenvaatjes trekken over het algemeen niet vanzelf weg. In de loop van de jaren wordt het vaak juist erger. De verwijde haarvaatjes hebben doorgaans geen functie meer en kunnen daardoor veilig worden verwijderd. Spataderen zijn abnormale verwijde aderen in de benen. Deze dieper gelegen vaten worden behandeld door een dermatoloog of fleboloog.