... ...

Couperose

Couperose is een vervelende huidaandoening.

Couperose is een huidaandoening waarbij de haarvaatjes in het gezicht variëren van kleur. Wij adviseren u graag over hoe u deze aandoening kunt verminderen

Couperose

Couperose is een vervelende huidaandoening.

Hoe ontstaat couperose?

Bij couperose is er sprake van een toename van kleine bloedvaatjes (teleangiëctastieën) in het gezicht. Deze fijne vaatjes (ook wel haarvaatjes genoemd) verdwijnen in de regel niet vanzelf en kan als zeer storend worden ervaren.

Couperose ontstaat wanneer oppervlakkige adertjes in de huid slapper zijn geworden waarna ze gaan verwijden. Er zijn een aantal factoren of triggers die een rol kunnen spelen bij het ontstaan, namelijk: erfelijkheid, overmatige blootstelling aan zon, roken, ouder worden en temperatuurschommelingen. Dit zijn voorbeelden van factoren en uitlokkende prikkels die couperose kunnen veroorzaken. Hierdoor kunnen de oppervlakkige vaatjes slapper worden waardoor ze verwijden en de vaatjes zichtbaar worden op wangen, neus en kin. Vaak komt het meer voor bij lichtere huidtypes.

Hoe ziet couperose eruit?

De haarvaatjes in het gezicht variëren van kleur. Ze kunnen licht rood tot donkerpaars voorkomen. Door met een vingertop op de vaatjes te duwen verdwijnt de roodheid kortdurend. Na een paar tellen keert de roodheid volledig terug.

Wat is het beloop van couperose?

Couperose gaat niet vanzelf weg. De verwijde vaatjes hebben doorgaans geen functie meer en kunnen daardoor veilig worden verwijderd. Couperose is een andere huidaandoening dan Rosacea. Daarbij komen ook andere verschijnselen voor zoals bultjes, puskopjes en zwelling. Branderige, rode en droge ogen komen soms ook voor bij rosacea.