... ...

Droge huid

Droge huid een huidaandoening die pijnlijk kan zijn.

Een droge huid is een veelvoorkomende huidaandoening waarbij het evenwicht in de waterhuishouding van de huid met de omgeving verstoord raakt.

Droge huid

Droge huid een huidaandoening die pijnlijk kan zijn.

Hoe ontstaat een droge huid?

Een droge huid is een veelvoorkomend probleem waarbij het evenwicht in de waterhuishouding van de huid met de omgeving verstoord raakt. Onze huidbarrière bestaat voornamelijk uit vetten. Wanneer deze vetten dreigen te verminderen, bijvoorbeeld door warm te douchen en dagelijks met zeep te reinigen, kan de huid water verliezen waardoor een droge huid ontstaat.

Er zijn een aantal factoren die kunnen zorgen voor een droge huid:

• Vermindering van huidvetten door het veelvuldig gebruik van water en zeep en reinigingsmiddelen. Het bekende voorbeeld is het veelvuldig wassen van de handen waarbij jeuk en droogte kan ontstaan. Ook het overmatig reinigen van het gezicht geeft nogal eens klachten van jeuk en droogte.
  • Het seizoen kan invloed hebben op de huid. Met name in de winter bij een koude en droge lucht kunnen klachten ontstaan van jeuk, kloven, roodheid en schilfers.
  • Aangeboren huidaandoeningen zoals atopisch eczeem of de bekende “vis schubbenhuid” ichthyosis gaan gepaard met een droge huid. Bij deze huidaandoeningen is er in aanleg sprake van een verstoorde waterhuishouding waardoor de huid uitdroogt.
  • Met het ouder worden van de huid zien we ook vaker een droge huid doordat de verouderde huid het vermogen verliest om het water vast te houden. Dit proces treedt na de overgang nog sneller in. Verlies van elasticiteit en het stugger worden van het bindweefsel spelen daarbij ook een rol.

Hoe ziet een droge huid eruit?

Bij een droge huid zie je duidelijke dat er sprake is van minder vetten. De huid is schilferig, en kwetsbaar en kan rood zijn. Ook is er soms sprake van jeuk en kunnen er kloven ontstaan. De huid kan zo droog zijn dat het als het ware barst. Dit kan pijnlijk zijn.

Wat is het beloop van een droge huid?

Een droge huid kan gemakkelijk terugkomen. Er zijn een aantal leefregels die de huidtherapeut kan meegeven waardoor je de droge huid onder controle krijgt. Met de juiste leefregels en huidverzorging kunnen we de vochtbalans positief beïnvloeden.