... ...

Fibromen

Fibromen of steelwratjes een veel voorkomende kwaal.

Een fibroom, in de volksmond ook wel een steelwratje genoemd, is een veelvoorkomende huidaandoening. Fibromen vallen onder de goedaardige huidtumoren.

Fibromen

Fibromen of steelwratjes een veel voorkomende kwaal.

Hoe ontstaan fibromen?

Een fibroom, in de volksmond ook wel een steelwratje genoemd, is een veelvoorkomende kwaal. Deze huidaandoening valt onder de goedaardige huidtumoren van het bindweefsel waarbij er geen medische noodzaak bestaat om ze te verwijderen. Wel kunnen deze kleine imperfecties cosmetisch storend zijn, waardoor verwijdering ervan gewenst is.

Het is vooralsnog onduidelijk waardoor steelwratjes ontstaan. Er kan een relatie bestaan bij overgewicht of hormonen. Ze komen vaak voor op plekken waar meer wrijving is van de huid, bijvoorbeeld in de hals, oksels of op romp onder de borsten bij de BH-lijn.

Hoe zien fibromen er uit?

Het zijn zachte uitstulpingen die als het ware nog aan het huidoppervlak vast hangen. Je kunt ze vaak tussen twee vingers oppakken. Ze zitten met een klein steeltje aan de huid vast, vandaar ook de naam steelwratje. Ze zijn meestal week en huidskleurig en komen zowel enkel als in grote aantallen voor. Voorkeurslocaties zijn hals, oksels, liezen en onder de borsten.

Het beloop van fibromen

Fibromen verdwijnen niet vanzelf. In de loop van de jaren kunnen er meer ontstaan.