Folliculitis barbae

Folliculitis barbae is een chronische huidaandoening.

Folliculitis barbae is een chronische huidaandoening die als gevolg van scheren ontstaat. Hij komt veel voor bij de donkere huid en meestal bij mannen.

Folliculitis barbae

Folliculitis barbae is een chronische huidaandoening.

Hoe ontstaat folliculitis barbae?

Folliculitis barbae is een chronische huidaandoening die ontstaat als gevolg van het scheren van de baardstreek. Het is een aandoening die veel voorkomt bij de donkere huid en meestal bij mannen. Het komt ook wel voor bij vrouwen in de oksels of liezen, maar dan noemen we het folliculitis of acne inversa. Voor veel mensen draagt deze huidaandoening een psychosociale last met zich mee denk daarbij aan representatieve beroepen waarbij een gladgeschoren uiterlijk van belang is.

Pseudofolliculitis barbae ontstaat door een ingegroeide haar. De ingegroeide haar ontstaat door het verschil in haarstructuur. Krullend haar kan problemen geven omdat deze na het scheren kan terug groeien in de huid waardoor een ontstekingsreactie kan ontstaan. Dit geeft nogal eens klachten van puistjes, vlekjes, jeuk en soms littekens tot gevolg.

Hoe ziet folliculitis barbae er uit?

Bij deze huidaandoening zie je de typische ‘folliculaire rangschikking’; meerdere, rode, kleine bultjes of puistjes die verspreid zijn volgens het patroon van de ligging van de haren. Het kan jeuken en kan lijken op een gewone folliculitis (ontsteking van de haarwortel). Voorkeurslocaties zijn plekken waar veelvuldig wordt geschoren. Naast de baardstreek zijn dit de oksels, liezen en benen.

Wat kunt u zelf doen?

Stoppen met het scheren is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor sommige mensen is dit bijna onmogelijk. Laserontharing met de Nd: YAG laser is een alternatief voor het scheren van de haren. Tussendoor wordt geadviseerd de haren zo weinig mogelijk te scheren, bijvoorbeeld om de paar dagen. Daarbij is het beter de haren niet te kort te scheren. Trimmen kan dan een betere optie zijn. Ook verzachtende oliën gebruiken tijdens het scheren wordt als prettig ervaren.

Wat is het beloop van folliculitis barbae?

Pseudofolliculitis barbae kun je verminderen door de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen en de juiste laserontharingsmethode in te zetten. Soms wordt ontstekingsremmende medicatie ingezet, maar meestal heeft enkel dit niet voldoende effect.