Hidradenitis Suppurativa

Hidradenitis Suppurativa of acne inversa

De huidaandoening Hidradenitis suppurativa, ook wel acne inversa of acne ectopica genoemd, is een chronische ontsteking van de haarzakjes.

Hidradenitis Suppurativa

Hidradenitis Suppurativa of acne inversa

​Hoe ontstaat hidradenitis suppurativa?

Volgens de meest gangbare opvatting wordt de huidaandoening Hidradenitis Suppurativa of acne inversa ​veroorzaakt door een hoornprop die de uitmonding van het haarfollikel-talgkliercomplex afsluit. De apocriene zweetklieren spelen bij de ontstekingsreactie slechts een secundaire rol.

Volgens de meest gangbare opvatting wordt de aandoening veroorzaakt door een hoornprop die de uitmonding van het haarfollikel-talgkliercomplex afsluit. De apocriene zweetklieren spelen bij de ontstekingsreactie slechts een secundaire rol. Door afsluiting van de uitvoergang barst de wand van de zweetklier, waardoor een chemische reactie ontstaat in het onderhuids bindweefsel met abces- en fistelvorming. Echter de exacte oorzaak van het ontstaan van hidradenitis is nog onduidelijk. Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het ontstaan en verergeren van deze huidaandoening. Bijvoorbeeld hormonale factoren, bacteriën en overgewicht. Ook kan het erfelijk zijn en de ziekte van Crohn kan een rol spelen. Andere uitlokkende factoren zijn: roken, veelvuldig scheren, zweten, stress, strakke kleding en wrijving.

Hoe ziet hidradenitis suppurativa er uit?

Kenmerkend zijn de terugkerende, pijnlijke ontstekingen in de liezen of in de oksels. De ontstekingen komen ook voor op de borsten, billen en op de binnenkant van het dijbeen. De ontstekingen in de liezen kunnen lijken op puistjes, ook al liggen ze vaak diep in de huid. We zien holten gevuld met pus. Op de langere termijn kunnen er gangetjes ontstaan die we fistels of sinussen noemen. Er kunnen ook comedonen (mee-eters) ontstaan. De huid geneest meestal met littekens.

Welke vormen van hidradenitis suppurativa bestaan er?

Er is geen sprake van verschillende vormen van hidradenitis suppurativa. Echter kan het wel samengaan met ernstige acne die zich kenmerkt door puisten, bulten en mee-eters in het gezicht en op de rug. Wanneer de ontstekingen niet worden behandeld kunnen er littekens ontstaan. Hidradenitis suppurativa wordt ook wel acne inversa, acne ectopica of ziekte van Verneuil genoemd.

Wat is het beloop van hidradenitis suppurativa?

Het heeft een langdurig beloop gekenmerkt door periodes van rust en verergering. Er kunnen hevige littekens ontstaan. De huidtherapeut kan adviseren, ondersteunen en de klachten behandelen. Lasertherapie speelt hierin een belangrijke rol. De huidtherapeutische behandeling kan bijdragen aan verbetering van de klachten.

Tussen 30 juni en 15 juli geen treinen van en naar Zwolle

Station Zwolle dicht (dus geen treinen)