Hirsutisme

De huidaandoening hirsutisme is een vorm van overbeharing.

Hirsutisme is een vorm van overbeharing bij vrouwen met een typisch mannelijk patroon. Het komt vaker voor dan wordt gedacht.

Hirsutisme

De huidaandoening hirsutisme is een vorm van overbeharing.

Hoe ontstaat hirsutisme?

Er bestaan diverse vormen van hirsutisme:

Familiaire hirsutisme: in bepaalde families komt deze vorm vaker voor. De eerste tekenen van overbeharing beginnen dan in de puberteit. Er ontstaat verder geen vermannelijking. Er is geen verhoging van het mannelijk hormoon in het bloed aanwezig. De haarzakjes kunnen wel gevoeliger zijn voor mannelijke hormonen hierdoor wordt de haargroei in de huid extra gestimuleerd. Dit is een veronderstelling.

Hormonale hirsutisme: bij deze vorm is wel sprake van een overproductie van het mannelijk hormoon. De meest voorkomende aandoening hierbij is het PCOS (PolyCystisch Ovarium Syndroom).

Hirsutisme veroorzaakt door medicamenten: deze vorm zie je bijvoorbeeld tijdens de menopauze bij vrouwen. Die worden behandeld met testosteron- verwante geneesmiddelen.

Ook de relatie met eetstoornissen zoals anorexia nervosa en boulimia nervosa zijn bekend. Echter is de oorzaak nog onduidelijk.

Hoe ziet hirsutisme er uit?

Er groeien donkere en/of lichte stugge haren in het gezicht op plaatsen waar normaal gesproken alleen mannen haargroei ontwikkelen. Een toename van haargroei verschijnt dan op plekken waar vrouwen veelal normaal donshaar hebben; de bovenlip, kin, hals, wangen, rond de tepelhof, borst, rug, buik, billen en/of liezen. Ook op de armen en benen kan de haargroei meer zijn dan bij hypertrichose.

Wat is het beloop van hirsutisme?

Hirsutisme gaat niet vanzelf over. Je kunt de gevolgen van hirsutisme, de overbeharing, laten behandelen door middel van laserontharing.

Maak  gebruik van de voorjaarsactie laserontharing bij Laserkliniek Zwolle

Laserontharing van oksels en bikinilijn
van € 270,- naar € 195,- p.b.

Vraag naar de mogelijkheden in een gratis en vrijblijvend consult met één van onze huidtherapeuten.

Bekijk de aanbieding -->

Privacybeleid (AVG) Laserkliniek Zwolle is aangepast

Uw privacy is voor ons belangrijk