Huidveroudering

Huidveroudering is een geleidelijk en natuurlijk proces.

Huidveroudering is een huidaandoening waar we niet aan ontkomen. Iedereen wordt ouder. Toch kunnen we bij Laserkliniek Zwolle het proces behandelen.

Huidveroudering

Huidveroudering is een geleidelijk en natuurlijk proces.

Hoe ontstaat huidveroudering?

Huidveroudering is een geleidelijk en natuurlijk proces. We ontkomen er niet aan. Iedere huid wordt ouder! De opperhuid wordt dunner en kwetsbaarder, de huid wordt slapper en verliest zijn elasticiteit. Het aantal talgklieren neemt af en hierdoor wordt de huid droger. Er kunnen rimpels ontstaan doordat de collageenproductie afneemt.

Deze oorzaken van een ouder wordende gezichtshuid zijn onvermijdelijk en kunnen niet of nauwelijks worden veranderd. Wel hebben we invloed op de externe factoren die de huidveroudering doen versnellen. Zo kunnen bijvoorbeeld ouderdomsvlekken of pigmentvlekken ontstaan door overmatige blootstelling aan zonlicht of zonnebank. De verschillende leefstijlfactoren versnellen de huidveroudering. Roken en vervuiling zijn twee voorbeelden die van invloed kunnen zijn op de veroudering van de huid.

Hoe ziet huidveroudering er uit?

In de loop van de jaren nemen de kenmerken van huidveroudering zichtbaar toe. Vanaf een leeftijd van circa 25 jaar beginnen de eerste tekenen van huidveroudering. Ze worden zichtbaar aan het huidoppervlak. Er verschijnen fijne lijntjes en in de loop van de tijd ontstaan er rimpels. De huid verliest wat volume en dichtheid.

Welke vormen van huidveroudering bestaan er?

Er zijn 2 soorten huidveroudering. Het ‘natuurlijke verouderingsproces’ van de huid;  er is dan sprake van een tragere celdeling van de opperhuid door veranderingen in de hormoonhuishouding. Er wordt daarbij van nature minder collageen aangemaakt waardoor de huid verslapt en rimpels eerder zichtbaar worden. Daarnaast spreken we van een ‘versnelde huidveroudering’ door bijvoorbeeld overmatige blootstelling aan zonlicht. Dit proces is onomkeerbaar en noemen we ook wel ‘photo-aging’.

Wat is het beloop van huidveroudering?

Huidveroudering hou je niet tegen. Wel kun je het proces vertragen door goede besluiten te nemen over de behandeling ervan. Een verzorgde huid met een preventieve aanpak zorgt ervoor dat de tekenen van huidveroudering kunnen worden vertraagd.

Privacybeleid (AVG) Laserkliniek Zwolle is aangepast

Uw privacy is voor ons belangrijk