Littekens

Littekens een huidaandoening die problemen kan geven.

Er wordt gedacht dat littekens als huidaandoening geen problemen geven. Het tegendeel is waar. Een litteken kan rood, paars, jeuken of pijnlijk zijn.

Littekens

Littekens een huidaandoening die problemen kan geven.

Hoe ontstaan littekens?

Bijna iedereen heeft wel ergens op het lichaam een litteken. Er wordt gedacht dat littekens geen problemen geven. Echter is het tegendeel waar. Littekens kunnen rood, paars, jeuken of pijnlijk zijn. Afhankelijk van de grootte, de plek en de kleur van het litteken kan het leiden tot fysieke of psychische problemen.

Een litteken kan ontstaan na een ongeval, ziekte of een operatie. Hoe meer beschadiging van de huid, hoe langer het herstel en hoe groter de kans is dat er een litteken met een storend karakter ontstaat. Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn op de manier waarop het lichaam littekenvorming ontwikkeld. Leeftijd, erfelijke factoren, huidskleur, lokalisatie en bijkomende wondinfecties kunnen zorgen voor een abnormaal litteken. Schaafwonden genezen vrijwel zonder littekens.

Hoe ziet een litteken er uit?

In het begin zie je vaak een litteken wat rood en dik is. Het kan een lange tijd duren voordat het litteken smaller en minder opvallend wordt. Het litteken kan klachten gaan geven als het groter wordt, van kleur verandert, gaat jeuken, pijnlijk is of cosmetische bezwaren geeft.

Welke soorten zijn er?

• Rode, pijnlijke en verheven littekens (boven het huidoppervlak gelegen).
  • Littekens die een rode, paarse of bruine verkleuring hebben (post-inflammatoire littekens).
  • Littekens die in grootte toenemen (hypertrofische littekens).
  • Littekens die wat verzonken in de huid liggen (atrofische littekens).
  • Littekens die abnormaal verdikken (keloïd).
  • Acnelittekens.