Melasma

Melasma of zwangerschapsmasker is een vaak terugkerende huidaandoening.

Melasma

Melasma of zwangerschapsmasker is een vaak terugkerende huidaandoening.

Hoe ontstaat melasma?

Melasma, ook wel zwangerschapsmasker genoemd, is een vervelende en onschuldige maar helaas vaak terugkerende, bruine verkleuring in het gelaat. Als je eenmaal melasma hebt gehad, dan is de kans aanwezig dat het zich onder invloed van bijvoorbeeld een zwangerschap, pilgebruik of zonlicht opnieuw voordoet.

Melasma is een pigmentstoornis die waarschijnlijk ontstaat doordat er sprake is van een overgevoelig pigmentsysteem. De pigmentcellen kunnen worden gestimuleerd onder invloed van hormonen en zonlicht. Het komt veelal bij vrouwen voor. De vlekken worden gekenmerkt door donkere, onregelmatige vlekken op de jukbeenderen, voorhoofd, bovenlip en kin. De exacte oorzaak voor het ontstaan van melasma is onbekend. Er zijn echter een aantal risicofactoren welke een mogelijk verband hebben met melasma of de vlekken kunnen doen verergeren, zoals zwangerschap, UV-stralen, aanleg, gebruik van orale anti-conceptie, medicatiegebruik of bepaalde cosmetica. Stress zou ook een rol kunnen spelen.

Hoe ziet melasma er uit?

Melasma geeft een grillig aspect. De vlekken zijn matig tot scherp begrensd. De donkere vlekken vallen vooral op na blootstelling van de huid aan UV stralen. Er bestaat een oppervlakkige melasma waarbij je het pigment met name aan de opperhuid ziet en er bestaat een diepe melasma waarbij het pigment in de lederhuid zit. Meestal zit het pigment zowel oppervlakkig als diep.

Open dag bij Laserkliniek Zwolle op zaterdag 6 oktober

Hallo huid, hoe gaat het met je?