Ouderdomsvlekken

Ouderdomsvlekken zijn goedaardige huidaandoeningen.

Lentigo solaris, ofwel ouderdomsvlekken of zonnevlekken zijn allemaal termen die worden gebruikt voor een goedaardige huidaandoening.

Ouderdomsvlekken

Ouderdomsvlekken zijn goedaardige huidaandoeningen.

Hoe ontstaan ouderdomsvlekken?

Lentigo solaris, ofwel ouderdomsvlekken of zonnevlekken zijn allemaal termen die worden gebruikt voor een goedaardige huidafwijking die optreedt bij een zonbeschadigde huid. Ze worden ook wel levervlekken genoemd omdat de kleur lijkt op die van lever.  We zien ze frequent voorkomen bij mensen met het lichtere huidtype en boven de 60 jaar oud.  Door overmatige blootstelling aan zon en zonnebank zien we ze ook op jongere leeftijd voorkomen.

Er bestaat een duidelijk verband met de mate van blootstelling aan de zon. Hoe vaker iemand aan UV stralen is blootgesteld, hoe meer pigmentvlekken er kunnen optreden. Levervlekken treden ook op bij huidaandoeningen zoals psoriasis of vitiligo. De pigment producerende cellen maken teveel pigment aan.

Hoe zien ouderdomsvlekken er uit?

Ze komen vooral voor op het gezicht of op lichaamsdelen waar men aan de zon is blootgesteld. Zonnevlekken zien er grillig uit en zijn licht- tot donkerbruin egaal gekleurd. Meestal zien we 1 of meerdere pigmentvlekken met name in het gezicht of op de handen en armen.

Wat is het beloop van ouderdomsvlekken?

Een lentigo solaris verdwijnt niet spontaan. Het kan in de loop van de tijd groter worden. Een ouderdomsvlek is een goedaardige huidaandoening die je kunt laten behandelen door een huidtherapeut met een pigmentlaser.

Tussen 30 juni en 15 juli geen treinen van en naar Zwolle

Station Zwolle dicht (dus geen treinen)