Hirsutisme (PCOS)

PCOS (Polycysteus - Ovariumsyndroom)

Bij verdenking van een hormonale oorzaak komt overbeharing en acne voor in relatie tot PCOS (het PolyCysteus – OvariumSyndroom).

Hirsutisme (PCOS)

PCOS (Polycysteus - Ovariumsyndroom)

Vijf tot tien procent van de vrouwen heeft last van PCOS

Een toegenomen zichtbare haargroei in het gezicht of op het lichaam in een mannelijk patroon komt vaak voor. Bij verdenking van een hormonale oorzaak komt hirsutisme voor in relatie tot PCOS (het PolyCysteus – OvariumSyndroom). Bij deze aandoening, die naar schatting bij vijf tot tien procent van de vrouwen voorkomt, kan men last hebben van acne, overbeharing en een onregelmatige menstruatie.

Symptomen die kunnen horen bij het PCO-syndroom

Cystes in de eierstokken en overgewicht zijn duidelijke symptomen die kunnen horen bij het PCO-syndroom. De precieze symptomen kunnen van vrouw tot vrouw verschillen. PCOS is een verzamelnaam voor verschillende symptomen die te maken hebben met de vrouwelijke hormoonbalans.

Hoe ontstaat overbeharing en acne in relatie tot PCOS?

Hoe PCOS ontstaat is niet precies bekend. De gynaecoloog stelt vast of er sprake is van PCOS.  Een vervelende kwaal bij PCOS is de overbeharing en acne. Dit zijn mogelijke gevolgen die de huidtherapeut behandelt. Dit betekent dus niet dat elke vrouw met acne en overbeharing op latere leeftijd met PCOS te maken heeft.

Hoe ziet overbeharing en acne in relatie tot PCOS er uit?

Bij vrouwen met PCOS heeft de overbeharing een mannelijk patroon. Zo komt het haar voor in het gezicht, op de onderarmen of in één lijn vanaf het schaamhaar richting de navel.  We noemen deze vorm van overbeharing hirsutisme. De acne manifesteert zich vaak op plekken zoals de kaaklijn, wangen, kin en nek.

Wat is het beloop van overbeharing en acne in relatie tot PCOS?

Meestal gaat de acne en overbeharing niet vanzelf over. Je kunt de mogelijke gevolgen van PCOS, de overbeharing en acne, laten behandelen door middel van laserontharing en acnetherapie.

Maak  gebruik van de zomeractie laserontharing bij Laserkliniek Zwolle

Laserontharing van oksels en bikinilijn
van € 270,- naar € 195,- p.b.

Vraag naar de mogelijkheden in een gratis en vrijblijvend consult met één van onze huidtherapeuten.

Bekijk de aanbieding -->