Pigmentvlekken

Pigmentvlekken

Hoe ontstaan pigmentvlekken?

Pigmentvlekken gaan opvallen als ze te donker of te licht zijn voor het huidtype. Hoe lichter het huidtype, hoe opvallender de donkere pigmentvlekken. Hoe donkerder het huidtype, hoe meer de witte pigmentvlekken kunnen opvallen. Het is misschien raar om van pigmentvlekken te spreken als deze wit zijn, maar het gaat erom dat er in in beide gevallen een verstoring in de pigmentaanmaak is. Vandaar de naam ‘pigmentvlek’.

Er zijn studies bekend die de kwaliteit van leven meten bij mensen met pigmentvlekken. Dit kan ernstig verstoord raken door bijvoorbeeld schaamte. De meeste pigmentvlekken zijn goedaardig maar pigmentvlekken kunnen ook kwaadaardig zijn. Ook bestaan er aangeboren pigmentsoorten. Over het algemeen geven pigmentvlekken geen jeuk of klachten.

We onderscheiden 2 soorten:

• Hyperpigmentatie: er is sprake van een teveel aan pigment in de huid. Vaak ontstaat hyperpigmentatie door een overproductie aan melanine (het pigment in onze huid). Deze overproductie kan door verschillende oorzaken ontstaan. Oorzaken kunnen o.a. zijn: blootstelling aan de zon, hormonale invloeden, huidbeschadiging, leeftijd, genetische factoren of een ontsteking.
  • Hypopigmentatie: er is sprake van verminderd pigment en in sommige gevallen zelfs depigmentatie waarbij het pigment volledig verdwenen is. Hypopigmentatie kan door verschillende oorzaken ontstaan. Oorzaken kunnen o.a. zijn: een trauma van de huid, na een infectieziekte/ ontsteking (eczeem, acne, psoriasis) en zonbeschadiging. Genetische factoren kunnen ook een rol spelen.

Hoe ziet een pigmentvlek er uit?

Pigmentvlekken variëren van kleur. Ze kunnen licht schilferig zijn en wit van kleur of ze kunnen lichtbruin, donkerbruin, zwart, grijs of blauw zijn. Er zijn tal van verschillende pigmentstoornissen.

Welke vormen van pigmentvlekken bestaan er?

Hyperpigmentatie (te veel pigment):

• Ouderdomsvlekjes/levervlekjes (bruine vlekjes op handen, decolleté in het gezicht)
  • Lentigo solaris (bruine vlekjes door zonbeschadiging)
  • PIH (post inflammatoire hyperpigmentatie): goedaardige rode tot bruine verkleuring op de huid op plaatsen waar een ontsteking heeft gezeten. We zien dit vaak in de kliniek bij de donkere huid op plaatsen waar ontstekingen door bv acne hebben gezeten.
  • Melasma (zwangerschapsmasker)
  • Sproeten
  • Goedaardige moedervlekjes

Hypopigmentatie (te weinig pigment):

• Vitiligo
  • Gedepigmenteerde moedervlek
  • Andere storende lichte vlekken

Twijfel over uw pigmentvlek?

Raadpleeg een huidtherapeut, huisarts of dermatoloog!

Tussen 30 juni en 15 juli geen treinen van en naar Zwolle

Station Zwolle dicht (dus geen treinen)