Rode huid

Een opvallend rode huid kan als storend worden ervaren.

Een opvallend rode huid kan als zeer storend worden ervaren en in sommige gevallen zal de roodheid niet vanzelf weggaan.

Rode huid

Een opvallend rode huid kan als storend worden ervaren.

​Hoe ontstaat een rode huid?

Een opvallend rode huid kan als zeer storend worden ervaren en in sommige gevallen zal de roodheid niet vanzelf weggaan en kan het langdurig of soms permanent zichtbaar zijn.

Een huid kan worden beïnvloed door bepaalde weersomstandigheden zoals bijvoorbeeld zon (UV-straling), kou of wind, waardoor kleuren in de huid kunnen wisselen. Ook door aanleg of door hormonale veranderingen kan een bepaalde roodheid worden veroorzaakt. Meestal is er sprake van een samenspel van factoren die zorgen voor een rode huid.

Hoe ziet een rode huid er uit?

Er is een verschil tussen een tijdelijke en blijvende roodheid. Een tijdelijke roodheid lost zich vanzelf op. Een tijdelijke roodheid kan bijvoorbeeld ontstaan door een verkeerd of overmatig gebruik van huidverzorgingsproducten of door overmatig reinigen of door het krabben aan de huid. Echter de blijvende roodheid zijn verschillende soorten van bekend.

Welke soorten rode huid bestaan er?

De verschillende soorten blijvende roodheid zijn:

• Couperose
  • Rosacea
  • Poikyloderma van Civatte (grillige roodbruine verkleuring aan de zijkanten van de hals)
  • Dermatitis peri-oralis (ontsteking van de huid rondom de mond)
  • Naevus flammeus (wijnvlek)

Welke klachten geeft een rode huid?

Een rode huid kan gepaard gaan met jeuk, pijn en schilfering. De rode huid kan veranderen in een donkerrode tot paarsige kleur en kan  soms bloeden of kapot gaan. Ook kunnen er blaren of puskopjes ontstaan.

Wat is het beloop bij een rode huid?

In veel gevallen zal de roodheid niet vanzelf wegtrekken. Er zijn specifieke behandelmethoden waaronder vaatlasers die een blijvende roodheid kunnen aanpakken.