Rosacea

Rosacea is een chronische huidaandoening

Rosacea is een chronische huidaandoening. Wat het meest opvalt is de felle roodheid en in ernstigere mate gaat dit gepaard met vervelende huidirritatie.

Rosacea

Rosacea is een chronische huidaandoening

Hoe ontstaat rosacea?

​Rosacea is een chronische huidaandoening. Wat het meest opvalt is de felle roodheid en in ernstigere mate gaat dit gepaard met vervelende huidirritatie, bultjes en puistjes en soms ook forse pijnlijke ontstekingen, gelokaliseerd op de neus en wangen. De precieze oorzaak van rosacea is onbekend. Vaak lopen mensen jarenlang met de klachten rond, niet wetende wat er aan te doen is, ook omdat de diagnose dikwijls wordt gemist.

Ros​​acea komt vaak tot uiting rond middelbare leeftijd en meer bij mensen met een licht huidtype. Het komt vaker bij vrouwen voor, maar ook mannen kunnen flinke klachten hebben door de rosacea. Er zijn een aantal duidelijke kenmerken; roodheid, kleine uitgezette bloedvaatjes (couperose), ontstekingen, zwelling, bultjes en puistjes en in ernstige mate ook de zogenaamde bloemkoolneus (rhynophyma). De precieze oorzaak is onbekend. De ernst van de klachten kunnen toenemen, door bijvoorbeeld warmte en kou, zonlicht, hormonale veranderingen, kruidig eten, gebruik van bepaalde cosmetica en huidverzorgingsproducten.

Hoe ziet rosacea er uit?

Rosacea herken je aan de felrode, soms wat paarsrode kleur van de wangen, neus, kin en voorhoofd. Je ziet uitgezette oppervlakkige bloedvaatjes (zgn. couperose). Bij ernstigere vormen van rosacea zie je ook puskopjes, rode bultjes en gelige puistjes. Je ziet géén mee-eters! Ook kan er sprake zijn van een zwelling van de huid en komen schilfers voor. Mensen klagen soms ook over een branderige huid en prikkende ogen.

Wat is het beloop van rosacea?

Er zijn diverse triggers die rosacea kunnen uitlokken. Omdat de aandoening chronisch is en in fasen van heftige aanvallen (flushing en ontstekingen) en rustige episoden verloopt, is de psychische belasting groot. Om deze reden is overgaan tot behandelen zeker gewenst!

Open dag bij Laserkliniek Zwolle op zaterdag 6 oktober

Hallo huid, hoe gaat het met je?