Schimmelnagels

Kalknagels of schimmelnagels een zeer besmettelijke huidaandoening.

Schimmelnagels of kalknagels is een huidaandoening die moeizaam te bestrijden is. Laserkliniek Zwolle huidtherapie helpt u graag van deze kalknagels af.

Schimmelnagels

Kalknagels of schimmelnagels een zeer besmettelijke huidaandoening.

Hoe ontstaan schimmelnagels?

​Onychomycosen, ook wel kalknagels genoemd, is een schimmelinfectie van de nagels die soms ook pijnlijk kan zijn, maar vaak geeft het ontsierende beeld de meeste klachten. Het komt voor bij zowel mannen als vrouwen en lopen daarin een gelijk risico. Bij kinderen komt het minder vaak voor.

De oorzaak ligt bij schimmels die de huid en/of nagel binnendringen en een infectie veroorzaken. De specifieke groep van dermatofieten zijn vooral te vinden in ruimten waar het vochtig is. Schimmelnagels zijn zeer besmettelijk. Meestal zijn het de teennagels die zijn aangetast, maar ook kan het aan de vingernagels voorkomen. In Nederland komen schimmelnagels bij ongeveer 12% van de bevolking voor. De schimmelinfectie heeft zich in de nagels en onder het nagelbed genesteld waardoor het met uitwendige middeltjes vaak moeilijk is te behandelen.

Hoe zien schimmelnagels er uit?

Kalknagels kunnen wit of geel van kleur zijn. Wanneer de infectie dieper in de nagel dringt kan de nagel geelbruin verkleuren. De nagel is verdikt, brokkelig en bros en laat soms gedeeltelijk of geheel los. De schimmelinfectie begint vaak als eerste op de huid (het zgn. zwemmerseczeem) waarna het binnendringt onder de nagels. Vaak is er dan ook een trauma aan de nagel(s) waardoor de nagel al iets ‘open staat’ voor infecties. De grote of kleine teen zijn meestal het eerste aangedaan. Daarna kan het al snel gaan uitbreiden naar andere nagels. Zo ontstaan er meerdere kalknagels.

Wat is het beloop van schimmelnagels?

Schimmelnagels breiden zich snel uit. De schimmelinfectie is vaak hardnekkig en zeer besmettelijk. Omdat de schimmelinfectie meestal diep in de nagel dringt, vraagt het om een intensieve aanpak. Het gebruik van enkel lokale middelen werkt in de meeste gevallen niet voldoende. Verschillende therapieën dragen bij aan de vermindering van kalknagels.