Sinus Pilonidalis

De huidaandoening Sinus Pilonidalis, beter bekend als haarnestcyste

Een haarnestcyste is doorgaans gelegen in de bilspleet of daarboven. Het is een holte onder de huid die een verbinding heeft door de huid heen naar buiten.

Sinus Pilonidalis

De huidaandoening Sinus Pilonidalis, beter bekend als haarnestcyste

Hoe ontstaat een haarnestcyste?

Een haarnestcyste is doorgaans gelegen in de bilspleet of net boven de bilspleet. Het is een holte onder de huid die een verbinding heeft door de huid heen naar buiten. Het ziet eruit als een klein gaatje of meerdere kleine gaatjes. Soms is er sprake van een grotere wond of abces.

In de haarnestcyste bevinden zich enkele haren of grote kluwen met haren waardoor gemakkelijk een ontsteking kan ontstaan. Het kan dan ook pijn veroorzaken, afscheiding van vocht en/of bloed geven. Hoe de aandoening precies ontstaat, is nog niet bekend. Wel is bekend dat ontharing van het gebied en de toepassing van de juiste hygiëne maatregelen de klachten doen verminderen. Het is een andere huidaandoening dan hidradenitis suppurativa.

Hoe ziet een haarnestcyste er uit?

Je kunt een cyste zien en meestal ook voelen in of net boven de bilspleet. Er kan een abces ontstaan. Dit voelt vaak als een grote puist. Deze is zichtbaar als een holte onder de huid waarin zich meestal haren bevinden. Je ziet dat de haren in de bilnaad naar binnen groeien.

Wat is het beloop van een onbehandelde sinus pilonidalis?

De juiste hygiëne maatregelen en ontharing van het gebied zijn nodig om uitbreiding of herhaling te voorkomen. ​Een recidief (terugkeren van de klachten) ontstaat meestal binnen enkele jaren. Men merkt dan dat de ontsteking weer terugkomt en open gaat. Vaak is een operatie niet onvermijdelijk. De huidtherapeut speelt in dit traject een belangrijke rol in de voorlichting en advies (hygiëne en wondzorg) en het behandelen van de haargroei.

Open dag bij Laserkliniek Zwolle op zaterdag 6 oktober

Hallo huid, hoe gaat het met je?